در راستای ترویج و تبیین مدیریت مصرف آب کشاورزی در شهرستان خدابنده:
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، احمدعلی غلام آزاد ، دبیر شورای فرهنگی شرکت آب منطقه ای زنجان و سعید نصیری ،مدیرامورمنابع آب شهرستان خدابنده ،در نشست با دانش آموزان روستای توپقره به ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب ازطریق دانش آموزان تاکید کردند.
در این نشست که با هدف جلب همکاری و هم افزائی و اطلاع رسانی در خصوص بحران کنونی کم آبی و با حضور مدیر ، معلمان و دانش آموزان مدرسه معصومیه روستای توپقره برگزار شد ، احمدعلی غلام آزاد خاطرنشان کرد: اگر از همین الان به فکر فرهنگ سازی درست و بهینه مصرف از این نعمت الهی نباشیم، استان ما نیز همانند برخی دیگر از استانهایی که دچار بحران شدید کم آب شده اند، با خشکسالی روبرو شده و نسل آینده نیز در حیات خود با خطر جدی مواجه خواهد شد.
دبیر شورای فرهنگی شرکت آب منطقه ای زنجان، افزود: به منظورانتقال نکات آموزشی به زبان هنر، فراخوان یک مسابقه بزرگ فرهنگی ملی با موضوع "نقاشی آب و محیط زیست" در سطح مدارس با هدف ارتقاء بهره وری و فرهنگ کاهش مصرف آب و مقابله با بحران کم آبی در بین دانش آموزان توسط وزارت نیرو برگزار شد که از روستای توپقره نیز 3 نفر از دانش آموزان موفق به دریافت جایزه شدند و از دانش آموزانی که به سوالات مصرف بهینه آب پاسخ دادند نیز با اهدای جوایز تقدیر بعمل آمد.
وی تاکید کرد دانش آموزان بعنوان ناجیان آب ،رسالت انتقال فرهنگ بهینه مصرف را به خانواده ها دارند تا بتوان در بخش کشاورزی با مصرف آب کمتر ، به راندمان بالاتری دست یافت.
سعید نصیری، مدیرامورمنابع آب شهرستان خدابنده نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت منابع آبی این شهرستان و لزوم توجه جدی همه مسئولین ،کشاورزان و بهره برداران شهرستان خدابنده به بحران کنونی آب، اظهار داشت: برای تولید و توزیع آب شرب سالم و بهداشتی، هزینه های زیادی می شود، لذا می طلبد آحاد مردم در مصرف آب صرفه جویی و الگوی صحیح مصرف را رعایت کنند.
وی با اشاره به مصرف 92 درصدی آب در بخش کشاورزی شهرستان خدابنده و لزوم صرفه جویی حداکثری در این بخش تصریح کرد: برای مدیریت مصرف آب باید فکری اساسی کرده و چاره ای اندیشید که به نظر می رسد فرهنگسازی از سنین پایه و از مدارس و آموزشگاه ها و از طریق دانش آموزان بازخورد بیشتری داشته باشد.
بیگدلی ، مدیر مدرسه معصومیه روستای توپقره نیز ، آب را مظهر زندگی عنوان کرد و افزود: در این راستا باید در حفظ و نگهداری از منابع آبی از تمام ظرفیت ها استفاده کرد و با توجه به نقش موثر کودکان و نوجوانان در فرهنگ مصرف بهینه آب در جامعه، باید ترویج این فرهنگ را از دانش آموزان شروع کرد.
بیگدلی گفت: دانشآموزان نخستین واژهای را که یاد می گیرند، آب است، بنابراین تلاش برای یادگیری صرفه جویی در مصرف آب در بین آن ها ضروری است تا دانشآموزان پس از فراگیری، سایر افراد جامعه را به درست مصرف کردن آب رهنمون سازند.